Tuesday 11 August 2020

(Rehabilitasi Parkinson Terbaik + Tinggal dan Rawat) di Ipoh

Definisi

Penyakit Parkinson adalah gangguan sistem saraf progresif yang mempengaruhi pergerakan. Gejala bermula secara beransur-ansur, kadang-kadang bermula dengan gegaran yang hampir tidak dapat dilihat hanya dengan satu tangan. Gegaran adalah perkara biasa, tetapi gangguan ini juga menyebabkan kekakuan atau pergerakan perlahan.

Sebab

Gen. Para penyelidik telah mengenal pasti mutasi genetik tertentu yang boleh menyebabkan penyakit Parkinson. Tetapi ini tidak biasa kecuali dalam kes yang jarang berlaku dengan banyak ahli keluarga yang terkena penyakit Parkinson.

Walau bagaimanapun, variasi gen tertentu nampaknya meningkatkan risiko penyakit Parkinson tetapi dengan risiko penyakit Parkinson yang agak kecil untuk setiap penanda genetik ini.

• Pencetus persekitaran. Pendedahan kepada toksin atau faktor persekitaran tertentu boleh meningkatkan risiko penyakit Parkinson kemudian, tetapi risikonya agak kecil.


 

Tanda dan Gejala

Tanda dan gejala Parkinson mungkin termasuk:

• Gegaran. Gegaran, atau gegaran, biasanya bermula pada anggota badan, selalunya tangan atau jari anda. Anda boleh menggosok ibu jari dan jari telunjuk ke belakang dan ke belakang, yang dikenali sebagai gegaran pil. Tangan anda mungkin menggeletar ketika dalam keadaan rehat.

• Pergerakan perlahan (bradykinesia). Lama kelamaan, penyakit Parkinson dapat melambatkan pergerakan anda, menjadikan tugas-tugas mudah menjadi sukar dan memakan masa. Langkah anda mungkin menjadi lebih pendek semasa anda berjalan. Mungkin sukar untuk keluar dari kerusi. Anda mungkin mengheret kaki semasa anda berjalan.

• Otot kaku. Kekakuan otot boleh berlaku di mana-mana bahagian badan anda. Otot yang kaku boleh menyakitkan dan mengehadkan pergerakan anda.

• Postur dan keseimbangan terjejas. Postur badan anda mungkin tersendat, atau anda mungkin mengalami masalah keseimbangan akibat penyakit Parkinson.

• Kehilangan pergerakan automatik. Anda mungkin mengalami penurunan kemampuan untuk melakukan pergerakan tidak sedarkan diri, termasuk berkedip, tersenyum atau mengayunkan tangan ketika berjalan.

• Perubahan pertuturan. Anda mungkin bercakap dengan lembut, cepat, menghina atau ragu sebelum bercakap. Ucapan anda mungkin lebih monoton daripada mempunyai selekoh biasa.

• Perubahan penulisan. Mungkin menjadi sukar untuk ditulis, dan tulisan anda mungkin kelihatan kecil.


(Rehabilitasi Parkinson Terbaik + Tinggal dan Rawat) di Ipoh

Penyakit Parkinson adalah gangguan otak yang menyebabkan gegaran, kekakuan, dan kesukaran berjalan, keseimbangan, dan koordinasi. Wong Medical Centre memberikan konsultasi dan pemulihan terbaik untuk penyakit Parkinson. Pusat kami juga menyediakan perkhidmatan penginapan bagi mereka yang ingin menginap di pusat kami. Untuk maklumat lebih lanjut, sila hubungi kami di talian 05-311 4022 / 012-452 0077. Terima kasih. #besttreatment #thebesttreatmentparkinsonrehabilitation #pain #braindisorder #parkinsondisease #parkinsontreatment #senaman #stayin #wecare #ipohperak #botaniipoh #acupunture #traditionalmedicine 

 

No comments:

Post a Comment