Thursday 6 August 2020

Rawatan Pemulihan strok + Tinggal dan Rawat


Definisi

Strok berlaku apabila bekalan darah ke bahagian otak anda terganggu atau berkurang, sehingga tisu otak tidak mendapat oksigen dan nutrien. Sel otak mula mati dalam beberapa minit

Punca

Terdapat dua penyebab utama strok: arteri tersekat (strok iskemia) atau kebocoran atau pecah saluran darah (strok hemoragik)

Gejala

Tanda dan gejala strok termasuk:

• Masalah bercakap dan memahami apa yang orang lain katakan. Anda mungkin mengalami kekeliruan, menghina kata-kata anda atau sukar memahami pertuturan.

• Lumpuh atau mati rasa pada muka, lengan atau kaki. Anda mungkin mengalami kebas, kelemahan atau kelumpuhan secara tiba-tiba di wajah, lengan atau kaki anda. Selalunya ini hanya mempengaruhi satu bahagian badan anda. Cuba angkat kedua tangan anda ke atas kepala pada masa yang sama. Sekiranya satu lengan mula jatuh, anda mungkin mengalami strok. Juga, satu bahagian mulut anda mungkin terkulai ketika anda cuba tersenyum.

• Masalah melihat pada satu atau kedua mata. Anda mungkin tiba-tiba mengalami penglihatan kabur atau menghitam pada satu atau kedua mata, atau anda mungkin melihat dua kali ganda.

• Sakit kepala. Sakit kepala yang tiba-tiba dan teruk, yang mungkin disertai dengan muntah, pening atau kesedaran yang berubah-ubah, mungkin menunjukkan bahawa anda mengalami strok.

• Masalah berjalan. Anda mungkin tersandung atau kehilangan baki. Anda juga mungkin mengalami pening tiba-tiba atau kehilangan koordinasi.

 

Pusat Rawatan & Maklumat

Rawatan Pemulihan strok + Tinggal dan Rawat

Rawatan Pemulihan Strok Terbaik di Ipoh

Wong Medical Centre memberikan konsultasi dan pemulihan terbaik untuk strok. Pusat kami juga menyediakan perkhidmatan penginapan bagi mereka yang ingin menginap di pusat kami. Untuk maklumat lebih lanjut, sila hubungi kami di talian 05-311 4022 / 012-452 0077. Terima kasih. #besttreatment #strokerehabilitation #stroke #poststroke #senaman #stayin #wecare #ipohperak #botaniipoh #acupunture #traditionalmedicine

 


No comments:

Post a Comment