Tuesday 22 September 2020

Pemulihan Kecederaan Saraf Tunjang Terbaik di Ipoh


 DEFINISI

Kerosakan kecederaan saraf tunjang pada mana-mana bahagian saraf tunjang atau saraf di hujung kanal tulang belakang (cauda equina) sering menyebabkan perubahan kekuatan, sensasi dan fungsi badan yang lain di bawah tempat kecederaan.

SEBAB

Kecederaan saraf tunjang boleh berlaku akibat kerosakan pada tulang belakang, ligamen atau cakera pada ruang tulang belakang atau pada saraf tunjang itu sendiri.

Kecederaan trauma saraf tunjang mungkin berlaku akibat pukulan trauma secara tiba-tiba ke tulang belakang anda yang patah, terkehel, menghancurkan atau menekan satu atau lebih tulang belakang anda. Ia juga berpunca dari tembakan atau luka pisau yang menembusi dan memotong saraf tunjang anda.

Kerosakan tambahan biasanya berlaku selama beberapa hari atau minggu kerana pendarahan, pembengkakan, keradangan dan pengumpulan cecair di dalam dan di sekitar saraf tunjang anda.

Kecederaan saraf tunjang nontraumatik mungkin disebabkan oleh arthritis, barah, radang, jangkitan atau degenerasi cakera pada tulang belakang.

GEJALA

Keupayaan anda untuk mengawal anggota badan anda selepas kecederaan saraf tunjang bergantung kepada dua faktor: tempat kecederaan di sepanjang saraf tunjang anda dan tahap kecederaan pada saraf tunjang.
  • Selesai. Sekiranya semua perasaan (deria) dan semua kemampuan untuk mengawal pergerakan (fungsi motor) hilang di bawah kecederaan saraf tunjang, kecederaan anda disebut lengkap.

  • Tidak lengkap. Sekiranya anda mempunyai fungsi motorik atau pancaindera di bawah kawasan yang terkena, kecederaan anda disebut tidak lengkap

No comments:

Post a Comment