Thursday 30 July 2020

Pemulihan penggantian lutut total terbaik di Ipoh


Pemulihan penggantian lutut total terbaik di Ipoh

Apabila anda menjalani pembedahan penggantian lutut (TKR), pemulihan dan pemulihan adalah tahap penting. Pada peringkat ini, anda akan kembali berdiri dan kembali ke gaya hidup yang aktif. 12 minggu selepas pembedahan sangat penting untuk pemulihan dan pemulihan. Berkomitmen untuk merancang dan memaksakan diri untuk melakukan sebanyak mungkin setiap hari akan membantu anda sembuh lebih cepat dari pembedahan dan meningkatkan peluang anda untuk kejayaan jangka panjang.

Hari 1

Pemulihan bermula sebaik sahaja anda bangun dari pembedahan. Dapatkan rehat yang banyak. PT anda akan membantu anda bangun dari tidur dan berjalan kaki dalam jarak dekat. Berusahalah membongkok dan meluruskan lutut dan gunakan mesin CPM jika anda memerlukannya.

Hari ke-2

Pada hari kedua, anda mungkin berjalan kaki dalam jangka masa yang singkat dengan menggunakan alat bantu. Semasa anda pulih dari pembedahan, tahap aktiviti anda akan meningkat secara beransur-ansur. Pada hari kedua, anda boleh berdiri, duduk, menukar lokasi, dan menggunakan tandas dan bukannya tempat tidur. Anda boleh berjalan lebih jauh dan mendaki beberapa langkah dengan bantuan PT anda. Sekiranya anda memakai pakaian kalis air, anda boleh mandi sehari selepas pembedahan.

Hari pelepasan (Hari 3)

Anda mungkin akan tinggal di hospital selama 1 hingga 3 hari selepas pembedahan, tetapi ini boleh menjadi lebih lama. Semasa keluar, anda mungkin dapat:

• berdiri dengan sedikit atau tanpa pertolongan

• berjalan lebih lama di luar bilik hospital anda dan kurang bergantung pada alat bantu

• berpakaian, mandi, dan gunakan tandas sendiri

• naik dan turun tangga dengan bantuan

Menjelang minggu ke-3

Pada waktu anda pulang ke rumah atau di pusat pemulihan, anda seharusnya dapat bergerak dengan lebih bebas semasa mengalami kesakitan yang berkurang. Anda memerlukan ubat sakit yang lebih sedikit dan kurang kuat. Anda mungkin boleh berjalan dan berdiri lebih dari 10 minit, dan mandi dan berpakaian semestinya lebih mudah. Dalam seminggu, lutut anda secara teknikal dapat membengkok 90 darjah, walaupun mungkin sukar kerana sakit dan bengkak. Selepas 7–10 hari, anda seharusnya dapat meluruskan lutut sepenuhnya ke arah lurus.

Minggu 4 hingga 6

Sekiranya anda tetap mengikuti jadual latihan dan pemulihan anda, anda harus melihat peningkatan drastik di lutut anda, termasuk membongkok dan kuat. Pembengkakan dan keradangan juga seharusnya turun. Matlamat pada tahap ini adalah untuk meningkatkan kekuatan lutut dan jarak gerakan anda menggunakan terapi fizikal. PT anda mungkin meminta anda untuk berjalan lebih lama dan membebaskan diri dari alatbantu. 

Minggu 7 hingga 11

Anda akan terus menjalani terapi fizikal sehingga 12 minggu. Matlamat anda merangkumi meningkatkan pergerakan dan pergerakan anda dengan pantas - mungkin hingga 115 darjah - dan meningkatkan kekuatan di lutut dan otot-otot di sekitar anda.

Minggu ke-12

Pada minggu ke-12, teruskan latihan anda dan elakkan aktiviti berimpak tinggi yang boleh merosakkan lutut atau tisu di sekitar anda. Pada ketika ini, anda semestinya kurang mengalami kesakitan. Terus berbincang dengan pasukan kesihatan anda dan elakkan memulakan aktiviti baru sebelum berjumpa dengan mereka terlebih dahulu.

Minggu ke-13 dan seterusnya

Lutut anda akan terus meningkat secara beransur-ansur dari masa ke masa, dan rasa sakit akan berkurang. Pada fasa pemulihan ini, anda boleh mula berehat. Ada kemungkinan 90 hingga 95 peratus lutut anda akan bertahan 10 tahun, dan kemungkinan 80 hingga 85 persen akan bertahan selama 20 tahun.

Wong Medical Centre menyediakan rawatan fisioterapi untuk total knee replacement. Untuk pertanyaan, sila hubungi kami di talian 05-3114022 / 012-4520077. Terima kasih. #totalkneereplacement #TKR #rawatanTKR #wongmedicalcentre #postTKRsurgery #physiotherapymalaysia #quantumphysioipoh #phyneotherapytreatment #ipohperak #gunungrapat #kampar #telukintan #simpangpulai #botaniipoh


No comments:

Post a Comment